Noriko Yamaguchi. Peppermint Mother / Atelier WRO
   

25.05 – 26.07.2012

Noriko Yamaguchi. Peppermint Mother / Atelier WRO
   

25.05 – 26.07.2012

Info

Wystawa do 26.07.2012

Obecne w tytule wystawy pojęcie matki wydaje się być dla Yamaguchi rodzajem matrycy, w której ciało i umysł człowieka manifestując się w określonym otoczeniu, stapiają się z nim i stwarzają autonomiczny byt. Matka to zatem zarówno umysł, ciało, jak i otaczająca je przestrzeń, w której zradzamy się, w których nikniemy i pojawiamy się ciągle na nowo.

Kurator: Agnieszka Kubicka-Dzieduszycka

Prace

Peppermint Mother
animacja wideo, kolor, dźwięk, 4:57, 2007
dźwięk: Kazunori Okuno

Tsuchitarashi
animacja wideo, kolor, dźwięk, 4:43, 2010
dźwięk: Kazunori Okuno

Rabbits
animacja wideo, 5:50, 2011
dźwięk: Kazunori Okuno

Jumping Drawings
26 wydruków rysunków, format A4

ACT40
animacja wideo, 8:00, 2012
bez dźwięku

Noriko Talk
wideorozmowa, Kioto, maj 2012

O artystce

Noriko Yamaguchi (ur. 1983) jest absolwentką Kyoto University of Art and Design, na którym obecnie kontynuuje studia podyplomowe.

Wykorzystuje różne formy ekspresji i różne media: performans, fotografię, wideo, rzeźbę i rysunek. Laureatka nagrody Panel of the Judges – 21st Century Asia Design Competition (2004). Jej fotografie brały udział w wystawie prestiżowego konkursu The Sovereign Asian Art Prize (2008-2011). Swoje prace artystka prezentowała na wystawach m.in. w Kioto, Tokio, Paryżu i na Tajwanie, a podczas 14. Biennale Sztuki Mediów WRO 2011 Alternative Now zrealizowała pokaz-performans Pillow Talk #2. Mieszka i pracuje w Kioto.

Zdyscyplinowane formalnie i kompozycyjnie animacje wideo, fotografie, rysunki i performansy Noriko Yamaguchi wyrastają z jej intymnych doświadczeń, przemyśleń i odniesień do własnej pamięci i tropów kulturowych. Jej twórczość koncentruje się wokół ciała i jego relacji względem natury, tradycji, przestrzeni społecznej i technologii. Wystawę w Atelier WRO tworzy sensualny tryptyk wideo składający się z prac Peppermint Mother (2007), Tsuchitaraschi (2010) i Rabbits (2011) oraz towarzyszące procesowi ich powstawania rysunki, prezentowane w formie instalacji Jumping Drawings (2012) i montaż krótkich sekwencji animacji ACT40 (2012).

Wideorozmowa przeprowadzona w maju 2012 roku przez japońską kuratorkę Akiko Kasuyę w pracowni artystki w Kioto, domyka jej pierwszą indywidualną wystawę poza Azją.