Norman McLaren: Synchromie. Musique Optique
   

21 July – 15 August, 2010

Norman McLaren: Synchromie. Musique Optique
   

21 July – 15 August, 2010

Info

McLaren_Synchromie_WRO (1)

Norman McLaren. Synchromie. Musique optique – Exhibition trailer

Norman McLaren (1914-1987) was for most of his life associated with National Film Board of Canada in Montreal, where he opened the animated film department and studio in 1942. He made over 60 films there, winning close to like 200 international awards, including an Oscar, a Golden Palm and a BAFTA award.

McLaren was a pioneer who introduced various non-camera methods into the cannon of animation techniques, working directly on the film surface. In his early experiments he washed the emulsion and image from recorded film, and then painted and/or scratched images into each frame by hand. He never stopped looking for new visual materials and possibilities, using microscope photography, multiple exposures, slow motion, diagrams and abstract compositions; he merged animations with documentary films; he animated dolls and cut-outs; he experimented with graphic representations of sound.

Seeking to unify the visual and audio levels of his films, McLaren explored the potential of animation for integrating music and image. Synthetic sound tracks that he composed by drawing by hand directly on film tape served as the basis for colorful visual replications of the sound, letting us “see what we hear”. That technique – which McLaren called “animated sound”, is the focus of this exhibition.

The Exhibition Program

Fiddle-de-dee, 1947
Begone Dull Care, 1949
Test A for Synchromy, 1960s
Test B for Synchromy, late 1960s
Synchromy, 1971
Lines: Vertical, 1960
Lines: Horizontal, 1962
Pas de deux, 1968

McLaren’s Negatives, 2006, 10:00 min
documentary
directed by Marie-Josée Saint-Pierre

Courtesy of MJSTP Films and VIDÉOGRAPHE. Centre de création, de diffusion et de distribution

Additional Materials in the WRO Media Library

Rythmetic, 1956
Stars and Stripes, 1940
Blinkity Blank, 1955
Dots, 1940
Mosaic, 1965
Short and Suite, 1959
Serenal, 1959

cinedoc

Partner

Works

(PL) Fiddle-de-dee, 1947

Begone Dull Care, 1949

Test A for Synchromy, lata 60.

Test B for Synchromy, późne lata 60.

Synchromy, 1971

Lines: Verical, 1960

Lines: Horizontal, 1962

Pas de deux, 1968

McLaren’s Negatives, 2006, 10:00 min
film dokumentalny
reżyseria Marie-Josée Saint-Pierre

Dzięki uprzejmości MJSTP Films i VIDÉOGRAPHE. Centre de création, de diffusion et de distribution

Aneks w Czytelni Mediów

Rythmetic, 1956

Stars and Stripes, 1940

Blinkity Blank, 1955

Dots, 1940

Mosaic, 1965

Short and Suite, 1959

Serenal, 1959

About the artist

(PL) Norman McLaren (1914-1987) przez większość życia związany był z National Film Board of Canada w Montrealu, gdzie w 1942 roku założył sekcję i studio filmu animowanego. Zrealizował w nim ponad 60 filmów, za które otrzymał ok. 200 międzynarodowych nagród, w tym Oscara, Złotą Palmę i BAFTA.

Pioniersko wprowadził do kanonu technik animacyjnych „non-camerowe” metody bezpośredniego oddziaływania na taśmę optyczną: w swoich wczesnych eksperymentach zmywał z niej emulsję i obraz, a na tak wyczyszczonym nośniku ręcznie malował i wydrapywał, klatka po klatce, kolejne frazy filmu. Całe życie poszukiwał dodatkowych możliwości i materiałów wizualnych: wykorzystywał zdjęcia mikroskopowe, wielokrotne ekspozycje, ruch zwolniony, wykresy i kompozycje abstrakcyjne, łączył film animowany z dokumentalnym, używał lalek, „ożywiał” wycinanki, eksperymentował z graficzną reprezentacją dźwięku.