Zbigniew Rybczyński, Gábor Bódy: The State of Image
   

27 October, 2011 – 1 January, 2012

Zbigniew Rybczyński, Gábor Bódy: The State of Image
   

27 October, 2011 – 1 January, 2012

Info

STATE OF IMAGES — GÁBOR BÓDY

at the WRO Art Center

Until Feb 10th 2013

 

STATE OF IMAGES – ZBIGNIEW RYBCZYŃSKI

at the Vasarely Múzeum, Budapest

Hungary

Until Jan 6th 2013

After the presentation at AdK, exhibition transferred to:

ZKM – Zentrum Für Kunst und Medientechnologie

Medienmuseum

Lorenzstraße 19, Karlsruhe

Exhibition extended until 18.08.2012

Exhibition transfered from the Akademie der Kūnste

Pełny ekranOpen in new windowDer Stand der Bilder @ AdK – videodocumentation by WRO

Watch on Art-in-Berlin – videodocumentation of the exhibition + interviews with curators and artist

We have gotten used to the idea that the first techno avant-garde in art came from Western Europe and North America. Yet almost all of the foundations for the development of these electronic worlds of sound and image were discovered and invented in the East.

The exhibition The State of Image presents with Zbigniew Rybczyński and Gábor Bódy two media pioneers from Poland and Hungary who developed within the tradition of the first European avant-garde. Beginning in the early 1970s, both of them took on the challenges of the new media technologies in the arts – first as experimental filmmakers and then in video. But their methods are highly varied: Rybczyński is a constructivist painter, illustrator, and designer – an engineer of the new time-image-spaces that he creates. Bódy in contrast is a poet, linguist and semiotician – a dramatist. Like no other of his contemporaries, he explored the quality of a new, private, intimate publicness that, for him, is found in connection with the medium of video, its modes of distribution and its perception.

The paths of the two artists have never crossed. Through the joint exhibition, a continent displaying visual investigation arises on which the two pioneers meet for the first time. During the exhibition the Collegium Hungaricum Berlin will display a multimedia installation of the artists’ videos on their media façade.

The exhibition in Berlin took place within the framework of the project Blickwechsel made possible by a cooperation between the Polish Institute Berlin and Akademie der Künste. All artistic departments of Akademie der Künste are taking part in the interdisciplinary program in cooperation with numerous other renowned Polish institutions. The project Blickwechsel brings historical modernism and contemporary art production together and intends to be an exemplary incitement for future artistic dialogue with Poland.

The State of Image

The Media Pioneers Zbigniew Rybczyński and Gábor Bódy

Akademie der Künste, Hanseatenweg 10, Halle 2

Opening: Thursday, October 27th, 2011, 7:30 p.m.

With a concert by the European Workshop for Contemporary Music (EWCM)

Meeting with Zbigniew Rybczyński

and

Piotr Krajewski (Curator, WRO Art Center)

Siegfried Zielinski (Author of exhibition concept, Akademie der Künste)

Saturday, 29 October 2011 at 8.30 p.m.

(film screenings from 2.30 p.m.)

Exhibition was prepared in cooperation with Akademie der Künste, Berlin; Collegium Hungaricum Berlin; C³ Center for Culture & Communication Foundation, Budapest; ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe.

Project organized as part of the International Cultural Programme of the Polish EU Presidency.

Curators:

Piotr Krajewski

Miklós Peternák

Idea:

Siegfried Zielinski

zbig_body_logos_720

Zobacz na ART-IN-BERLIN – wideodokumentacja wystawy + wywiady z kuratorami i Zbigniewem Rybczyńskim

About exhibition

(PL)  

Wspólna wystawa dokonań Rybczyńskiego i Bódy przynosi rewizję przekonań o dominacji artystycznej awangardy Zachodu, ukazuje wpływ na jej rozwój wybitnych twórców z  Europy Środkowej, jest  również znaczącym głosem w dyskusji o  rozwoju języka sztuki współczesnej i miejscu mediów w tym procesie. Prezentuje dokonania dwóch pionierów mediów z Polski i Węgier, którzy rozwijali swoją sztukę w oparciu o tradycje pierwszej europejskiej awangardy. Zaczynając we wczesnych latach 70. ubiegłego wieku, obaj podjęli wyzwania, które sztuce postawiły nowe media – początkowo jako eksperymentujący filmowcy, później jako twórcy wideo.

Jednak ich metody są mocno zróżnicowane: Rybczyński jest konstruktywistycznym malarzem, ilustratorem i dizajnerem – inżynierem nowych, kreowanych przez siebie przestrzeni czasowo-wizualnych. Z kolei Bódy – poeta, lingwista, znawca semiotyki – jest dramaturgiem. Jak żaden inny twórca w tym czasie, Bódy odkrył jakość nowej, prywatnej, intymnej jawności, która wyłania się niego ukazuje się wraz z użyciem medium wideo, jego metodami dystrybucji oraz ich postrzegania. Wspólnym dla obu artystów, używając nowych narzędzi od początku lat 70., jest radykalne podejście do sztuki. W założeniach kuratorów wystawy, owi pionierzy mediów spotykają się teraz na polu poszukiwania obrazu.

Zobacz na Art-in-Berlin – wideodokumentacja wystawy w AdK + wywiady z kuratorami i Zbigniewem Rybczyńskim

Accompanying events

(PL) STATE OF IMAGES — GÁBOR BÓDY

w Centrum Sztuki WRO

Do 10.02.2013

STATE OF IMAGES – ZBIGNIEW RYBCZYŃSKI

Vasarely Múzeum
Szentlélek tér 6, Budapeszt, Węgry

Do 6.01.2013

Przeniesienie wystawy z Akademie der Kūnste

ZKM – Zentrum Für Kunst und Medientechnologie
Medienmuseum
Lorenzstraße 19, Karlsruhe

Wystawa przedłużona do 18.08.2012

Akademie der Kūnste / Akademia Sztuki w Berlinie
Hanseatenweg 10, Hala nr 2

Wernisaż: 27.10.2011, 19:30
Podczas wernisażu koncertuje European Workshop for Contemporary Music (EWCM)

Wystawa do 1.01.2012 r.

Spotkanie ze Zbigniewem Rybczyńskim
oraz
Piotrem Krajewskim (kuratorem wystawy, WRO Art Center) i prof. Siegfriedem Zielinskim (autorem koncepcji wystawy, członkiem Akademii Sztuki)

29.10.2011, 20:30 (od 14:30 – pokazy filmowe)

Wystawa Der Stand Der Bilder odbywała się w Berlinie w ramach projektu Blickwechsel, realizowanego dzięki kooperacji Instytutu Polskiego w Berlinie i Akademie der Künste w kontekście Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej.

Blickwechsel
27.10.2011 – 8.01.2012

Specjalny program Akademii Sztuki w Berlinie, realizowany we współpracy z Instytutem Polskim w Berlinie.

Projekt Blickwechsel zamierza stworzyć wspólną perspektywę spojrzenia na historyczny modernizm i przejawy sztuki aktualnej, inicjując tym samym twórczy dialog między Niemcami a Polską.

Głównymi wydarzeniami projektu są dwie wystawy: retrospektywa Zbigniewa Rybczyńskiego i Gábora Bódy oraz wystawa Mirosława Bałki.

Długoterminowy projekt odbywa się w kontekście programu kulturalnego towarzyszącego prezydencji Polski w Radzie UE oraz dwudziestej rocznicy partnerstwa między Berlinem i Warszawą.

About the artists

(PL) Zbigniew Rybczyński (ur. 1949 w Łodzi), jest reżyserem filmów eksperymentalnych, operatorem i wykładowcą. Po ukończeniu liceum plastycznego w Warszawie pracował w Studiu Miniatur Filmowych. W 1969 r. podjął studia w PWSFTviT w Łodzi, gdzie uczestniczył w działaniach Warsztatu Formy Filmowej. Wszystkie swoje najważniejsze filmy, łącznie z Tangiem, za które jako pierwszy polski twórca otrzymał Oscara (1983), zrealizował w SE-MA-FORze w Łodzi. Po przeniesieniu się do Stanów Zjednoczonych tworzył prace techniką wideo i i High Definition.

Niezwykłą popularność i przydomek Big Zbig zdobył jako autor wideoklipów do muzyki m.in. Simple Minds, Micka Jaggera, Johna Lennona czy Lou Reeda oraz innowacyjnych i urzekających wirtuozerią filmów Steps (1986), Czwarty wymiar (1988) i Orkiestra (1990), które przyniosły mu wielkie uznanie światowej krytyki i publiczności. Od 1987 r. do 1994 roku prowadził własne studio, które wyposażył w najnowocześniejszą wówczas aparaturę HDTV. Oprócz Oscara, Rybczyński ma na swoim koncie liczne wyróżnienia i nagrody, m.in. Emmy, The Golden Gate Award na Festiwalu Filmowym w San Francisco, nagrody Electronic Cinema Festival w Tokio i w Montreaux, MTV Video Music Awards, American Video Awards, Monitor Awards czy the Billboard Music Video Award. Za Orkiestrę otrzymał nagrodę Prix Italia przyznawaną produkcjom telewizyjnym za najwyższe wartości artystyczne.

Pracował na wielu uczelniach: PWSFTviT w Łodzi, Columbia University w Nowym Yorku, Akademii Sztuki Medialnej (KHM) w Kolonii, obecnie jest profesorem na Yoshiba University of Art and Design w Tokio.

Jednocześnie Zbig prowadził badania nad obrazem i efektami specjalnymi, które doprowadziły go do własnych rozwiązań w sferze obrazu elektronicznego, zastosowanych w przemyśle filmowym i telewizyjnym i przyniosły autorowi amerykańskie patenty techniczne.

Rybczyński w roku 2008 otrzymał od Ministra Kultury medal Gloria Artis, Łódzka Szkoła Filmowa przyznała mu tytuł doktora Honoris Causa, otrzymał również przyznawaną przez kolegium artystów prestiżową nagrodę im. Katarzyny Kobro za osiągnięcia artystyczne.

Wystawa Traktat o Obrazie, pokazana w roku 2009 w Art Stations Foundation w Poznaniu, Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu oraz Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu, zwróciła uwagę na unikalny dorobek artystyczny i badawczy Rybczyńskiego, plasując jego twórczość w kontekście współczesnych sztuk pięknych.

Gábor Bódy (1946 – 1985) twórca filmów, artysta, teoretyk, innowator w obszarze myślenia wizualnego. W latach 1964–1971 studiował filozofię i historię, później reżyserię filmową i telewizyjną na Akademii Dramatu i Filmu w Budapeszcie. W 1976 r. jego film z tezą, zatytułowany American Torso, zdobył pierwszą nagrodę na festiwalu w Mannheim. Jako członek Béla Balázs Studio organizuje The Film Language Series i tworzy eksperymentalną grupę K3. Kończy Cztery bagatele, zrealizowany za pomocą komputera film Psychokosmosy i pracuje dla telewizji. Jego drugi długometrażowy film, Narcyz i Psyche (1980), zdobywa wiele nagród i jest pokazywany na całym świecie.

W 1982 r. Bódy otrzymuje stypendium DAAD, berlińskiego programu kulturalnego. Realizuje prace wideo oraz jest inicjatorem powstania ruchu INFERMENTAL, nowej międzynarodowej sieci komunikacji i dystrybucji artystycznej wykorzystującej kasety wideo.

Wykładając zarówno na Węgrzech, jak i na Berlińskiej Akademii Filmowej (DFFB), pisze syntetyczną rozprawę zatytułowaną Atrybuty znaczeniowe  w kinematografii, kończy swój trzeci film długometrażowy Nocne psa śpiewanie (1983), w którym sam gra główną rolę.

Pracuje w Vancouver, gdzie tworzy Albo-albo w Chinatown (1984), tworzy scenariusz do Ognistego anioła, pisze powieść Psychotechnicum, kończy trylogię  filozoficzno-mityczno-lirycznych obrazów: De occulta philosophia, Dancing Eurynome oraz Novalis: Walzer.

Pośmiertnie, na festiwalu Berlinale w 1986 r., zostaje uhonorowany nagrodą FIPRESCI za całokształt osiągnięć.